Om oss

Östersunds Orkesterförening är en ideell växande förening som valt att arbeta hårt med att ge Jämtland ett energirikt utbud av både den stora klassiska musiken, den banbrytande nutida musiken och klassisk musik i alla dess former däremellan. Orkestern växer intensivt och intresset för våra konserter är stort. Vi samarbetar dessutom med spännande nya kompositörer som väljer att sätta sitt avtryck i den nya kulturmyllan där vi ibland befinner oss på gränsen av det okända och med stort mod blickar över kanten till hissnande höjder och stora djup.

Ur den större symfoniska orkestern bildas det olika konstellationer som alla bidrar med att förgylla den klassiska arenan med musik i alla dess former. Serenadensemble, stråkorkester, blåsorkester, stämledarkonserter. Samarbeten med olika solister, Östersunds ungdomssymfoniker, projekt med musikesteter och sakrala konserter med körer och församlingar. Vi har ett brett arbetsfält och vi försöker att anpassa oss efter de nya kulturella förutsättningar som ett nytt samhälle bär i sin linda.

"Orkestern jobbar aktivt för en jämställdhet i repertoarvalet mellan manliga och kvinnliga kompositörer."

Orkestern har varit en viktig del av Östersunds musikliv i över 100 år och här möts tonåringar, professionella och glada amatörer i musiken med den gemensamma viljan att nå höjder som bara är möjliga tillsammans. Idag har Orkesterföreningen ett 70-tal aktiva medlemmar och ger som regel fyra till sex konserter på ett spelår.

Orkesterföreningen har genom åren framträtt i en mängd olika musikaliska sammanhang, turnerat både nationellt och internationellt och samarbetat med flera färgstarka och välkända dirigenter och solister. Vår hemvist i Östersund idag är Folkets Hus, där vi repeterar, och Stora Kyrkan i Östersund där vi har många av våra konserter.